Casa memorială a lui Brâncuși de la Hobița -
Gorj
ADEVĂRUL DESPRE OPERELE LUI BRÂNCUȘI
- UN E-MAIL ENIGMATIC -
INTRODUCERE
Anul trecut au apărut pe rețeaua Internet o serie de
scrisori având la origine textul Adevărul
despre operele lui Brâncuși. Semnate uneori de prieteni, alteori de
verișori sau nepoți ai doctorului Traian Stoicoiu din Târgu Jiu, prieten cu
Brâncuși, emigrat în Lumea Nouă, toate scrisorile s-au bazat pe textul de mai jos, cu precizarea de
a fi dat mai departe.
Am aflat de la un doctor de aici, care acum este mort (a murit in 1999)
si care a locuit lânga Tg.Jiu. Parintii sai au fost directori la scolile din Tg
Jiu: cea de baieti si cea de fete.
Tatal sau, Matei Stoicoiu, a cumparat o casa chiar in Tg.Jiu ca sa fie
aproape de scoala. Intr- o vara, când se plimba prin parcul dela Tg.Jiu l-a
intâlnit pe Brâncusi in parc. Ei se cunosteau, caci fusesera colegi in clasele
primare.
L-a intrebat de ce a venit, iar el a spus ca a venit ca sa cerceteze
locul in parc, unde sa amplaseze niste monumente, care au fost comandate in
memoria eroilor din primul razboi mondial. Apoi Matei i-a spus ca o sa-i faca
cunostiinta cu fiul sau, doctorul de care v-am spus, Traian Stoicoiu. Astfel ca
atunci când Traian l-a cunoscut pe Brâncusi, a ramas impresionat.
Traian era suparat când imi povestea ca comunistii au schimbat
adevaratele nume ale operelor lui Brâncusi si anume:
- Nu se chema Coloana infinitului, ci Coloana sacrificiului infinit
dat de eroii nostri. Pe de alta parte, daca numarati modulele din care este
alcatuita coloana, veti obtine un numar care reprezinta anul când a fost primul
razboi mondial si se termina cu o jumatate din modul, adica reprezinta
jumatatea anului respectiv.
- Al doilea monument, asa cum l-a conceput Brâncusi, este o masa
inconjurata de 12 scaune. Deci nu Masa tacerii, ci Masa apostolilor
neamului, iar in mijloc s-ar afla Iisus Christos.
- Al treilea monument arata ca o poarta, dar nici pe departe nu este
poarta. Deci, nu se numeste Poarta sarutului, caci nu are legatura cu memoria
eroilor, ci monumentul Intregirii neamului, deoarece fiecare stâlp este
alcatuit din 4 stâlpi uniti sus cu o grinda. Sarutul mai inseamna si unitate.
Deci acestea reprezinta 8 regiuni care trebuiau sa se alipeasca patriei mame,
România.
--
Trebuie sa stie lumea ca Brâncusi a fost un sculptor simbolist.
Comunistilor nu le-au placut numele date de Brâncusi, operelor lui.
De atunci a ramas asa, iar romanii parca sunt drogati, nu vor sa schimbe
nimic.
Doctorul inainte de a muri, mi-a spus sa transmit in tara aceste lucruri
pe care el le stia perfect.
Cu stima, Liviu Popp
Mesaj primit cu rugamintea de a-l da mai departe!
Și într-adevăr acest mesaj a fost dat
mai departe, pentru că se considera a se fi făcut o descoperire importantă!
Tocmai de aceea unii n-au ratat oportunitatea de a fi considerați ei însăși
amici de-al acelui enigmatic doctor așa că s-au iscălind ei in locul primului
autor al scrisorii.
După moda senzaționalului de
astăzi precum și după modelul înfierării comunismului - exact cum acesta
înfiera la rândul lui regimul burghezo-moșieresc autorul, autorii sau noii
pretinși autori, plini de mândrie
patriotică dar și de ură anticomunistă care se poartă sau dă bine astăzi,
și-au făcut o meserie din a da mai departe mesajul de mai sus, fără a cerceta
nici măcar un singur rând din ceea ce s-a scris despre operele lui Brâncuși,
atât în perioada burgheziei cât și în perioada comunismului.
Mai grav, jurnale care se pretind
serioase, cum ar fi Formula AS, preiau mesajul d-lui Liviu Popp, și în loc să
se intereseze cine-i personajul mai înfloresc puțin scrisoarea inițială,
adăugând că doctorul ar fi din Scoarța, iar părinții săi directori la liceele
Tudor Vladimirescu și la liceul de fete, ar fi făcut școala primară cu
Brâncuși și alte nemaipomenite bazaconii pe care le vom comenta aparte.
In fine, unul dintre transmițătorii
necunoscuți, pentru a fi și mai credibil, a creat o diaporamă ale cărei
diapozitive, alternează textul scrisorii cu imagini ale operelor adăugând
efecte speciale și fundal sonor, pentru
a se amplifica efectul enigmatic al mesajului inițial.
Dacă acești binevoitori s-ar fi
documentat, ar fi aflat că adevărul despre operele lui Brâncuși, a fost
tălmăcit și răstălmăcit atât în perioada capitalismului antebelic, cât și în
perioada cântării ceaușiste a României dar mai ales în perioada capitalismului
sălbatic și complet debusolat din vremurile de astăzi, când pentru mulți
absolvenți de liceu cunoștințele sunt la nivelul scolii elementare de altădată
iar unii dintre ei ajung până și jurnaliști sau analiști politici pe la
posturile de televiziune!
Cât privește interpretarea operelor
brâncușiene, fiecare are dreptul de a le gândi după cum îl taie capul. Și cu
cât sunt mai multe interpretări cu atât mai valoroasă este opera, însăși
Brâncuși atrăgându-ne atenția că Statuile sunt prilejuri de meditație. Dar
una este interpretarea artistică și alta răstălmăcirea răuvoitoare căutând în operele brâncușiene
formule obscure sau mistere cum spunea Brâncuși. Arta este altceva decât
redarea vieții, atrăgea el atenția, arta este transfigurarea vieții.
Cum noi răstălmăciri obscure și
misterioase despre adevărul operelor
lui Brâncuși, vor continua să apară în toate mijloacele mass-media, mulți
români și-au exprimat dorința de a găsi un site care să adune ce au scris cele
mai avizate condeie în materie de artă și cultură și să se edifice asupra
întregului adevăr.
Întregul adevăr a existat însă
numai în gândirea artistică și creativă a lui Brâncuși și deci nu-l va găsi
nimeni! Dar ne vom apropia de adevărul lui Brâncuși cu cât știm mai multe
despre opera sa. De aceea, am făcut o punere în temă foarte necesară, prin alte
site-uri Brâncuși
sau prin revista Sămănătorul.
Pentru ca lumea să fie bine informată, am adunat pe site-ul "Brâncuși" o parte din
informațiile cuprinse în peste 20 de cărți, monografii și albume - care au avut
ca temă viața și operele lui Brâncuși - dar și informațiile de pe Internet,
făcând o listă de legături (linkuri).
În demersul nostru am considerat că
cea mai bună documentare au făcut-o însăși oamenii de cultură ai Gorjului, ei
având acces direct atât la documentele primăriei Târgu-Jiu, cât și la
documentele muzeului județean sau ale bibliotecilor din Târgu-Jiu. De aceea
ne-am folosit de unele din cercetările lor apărute prin diverse publicații
gorjene. Am dat întâietate atât cercetărilor d-lui prof. dr. Ion Mocioi, o
somitate în materie, care a condus Comitetul de Cultură și Artă al județului
Gorj precum și cercetătorului dr. ing. Sorin Lory Buliga care conduce astăzi
Centrul de Cultură și Artă Constantin Brâncuși din Târgu Jiu și care tratează
unitar întregul Ansamblu Monumental Calea Eroilor de la Târgu-Jiu.
§1 - Scrisoarea pentru românii drogați care nu vor să schimbe nimic
Am primit aceea scrisoare pe la începutul verii 2008. Și am tratat-o ca un fapt divers, ca un mesaj al unuia care traind în Canada n-a aflat despre sutele, poate miile, de manifestări culturale de la Târgu Jiu care tratează din toate punctele de vedere operele lui Brâncuși.
Vremea a trecut iar scrisoarea
transmisă prin Internet a devenit vedetă. Postată peste tot ca un fapt
senzațional, adăugându-i-se enigmatic de către comentatori anonimi Este o
problemă complicată cu Brâncuși sau "Este o problema mai gravă cu
Brâncuși scrisoarea a ajuns în majoritatea căsuțelor poștale ale românilor, în
acest fel, devenind cu adevărat "o problema gravă. Interpretarea unicat a operelor lui
Brâncuți, cu patent admis din start ca universal valabil, eliminând toate
celelalte variante, riscă să creeze un fals grosolan și să aducă o impietate
nepermisă operelor grandiosului ansamblu monumental al lui Brancusi.
Iată cum moda senzaționalului de
astăzi, intră peste noi în casă prin toate mijloacele: televiziuni, radio,
jurnale, rețeaua Internet și chiar prin telefon, ai auzit de
. Și trăind noi
într-o lume a anormalului, a bârfelor numite talk-show-uri, a răpirilor de
Magde, a găsirii de Elodii îngropate demult, a înfierării comunismului și
la grămadă, a punerii la zid a tuturor celor care au trăit pe vremea
aia, un e-mail ca Adevărul despre operele lui Brâncuși nu-i de mirare că devine subit vedeta patriotismului curat și nepătat de secol
XXI!
Dar să luăm la rând afirmațiile
enigmaticului mesaj sosit pe Internet.
1. Se afirmă că tatăl unui doctor, care
locuia lângă Târgu Jiu, numit în paragraful următor Matei Stoicoiu, era
director împreună cu soția la
scolile
din Tg Jiu: cea de baieti si cea de fete..
Se vede clar că aici e doar rodul
unei imaginații. Autorul scrisorii habar n-are de istoria orașului Târgu Jiu,
avansând ideea că pe vremea când Brâncuși lucra la ansamblu, adică prin anii
1937, orașul avea doar două școli, una
de băieți și alta de fete. Sesizând că e o făcătură, Revista AS, publicând
scrisoarea, mai drege puțin busuiocul adăugând Părinții săi au fost profesori, directori la liceele Tudor
Vladimirescu și liceul de fete.
Ehei! Existența doar a două școli la
Târgu Jiu se pierde în negura secolelor iar învățământul în limba română începe
aici prin sec. XVIII-lea pe vremea lui Alexandru Ipsilanti. Două "școale de panachizi", una pe langă
Catedrala orașului, cealaltă pe lângă biserica "Sfinții Apostoli
funcționau la începutul sec. XIX. La cumpăna secolelor XIX și XX apar deja cele
mai importante instituții de învățământ. În 1897 Gimnaziul real din Târgu Jiu
e numit la propunerea lui Iuliu Moisil Gimnaziul real Tudor Vladimirescu, în
1844 Școala națională e numită Școala
normală (mai târziu Spiru Haret), în 1876 prefectul Ghiță Magheru
transformă pensionul Săvoiu în Scoala Secundară apoi în Scoala Normală de fete (Ecaterina Teodoroiu). În 1899 se pun
bazele învățământului profesional înființându-se Școala Comercială (Virgil Madgearu).
Fie și luând în considerare doar
aceste patru mari instituții de învățământ din Târgu Jiu, în 1937, n-aveau cum
să funcționeze doar două școli, una de băieți și una de fete. Mai mult, n-am
găsit în arhivele celor patru mari instituții de învățământ niciun director
Stoicoiu si în consecință, formularea Parintii
sai au fost directori nu are
nici-o bază reală.
2. 2. Revista Formula AS preia
acel e-mail în stil caracteristic. Descoperă subit că Stoicoiu
e din din Scoarța și plimbându-se prin
parc, a dat de Brâncuși cu care se cunoștea
caci fusesera colegi in clasele
primare . Iar fiul lui, doctorul, povestea cum Brâncuși i-a spus că i-ar plăcea să mă cunoască într-o zi și pe mine
. În materie de imaginație Revista AS
e tare dar în materie de logică
Dacă ne uităm la cronologia faptelor
lui Brâncuși, constatăm că în anul 1883, la vârsta de școală, Brâncuși copilul,
într-adevăr era prin Târgu Jiu dar
fugit de-acasă de frica învățătorului!
Maică-sa îl prinde, și-l aduce acasă la Peștișani, unde face clasa I. În clasa
a doua, Brâncuși scrijelește banca cu briceagul, învățătorul îl bate la fund cu
nuiaua (deh, apucături de secol trecut!) și Brâncuși fuge iar de-acasă
Vine la
Hobița cu ocazia morții lui Nicolae, tatăl său, și continuă școala primară la
Brădiceni.
Nuiele pentru uzul învățătorului se
găseau însă și la Brădiceni. Așa că, fără să termine școala primară fuge și de
acolo în anul 1887. Bântuie prin țară ca ucenic sau băiat de prăvălie, apoi în
anul 1893 se înscrie la Școala de meserii din Craiova, unde se integrează perfect,
devine bursier, este admis la secția sculptură în lemn, pe care o termină
primul, din 16 elevi, în anul 1897, după care pleacă la Viena.
Așa că directorul Matei Stoicoiu
din Scoarța, sau mă rog, din Târgu Jiu, depinde ce scrisoare citești, nu avea
cum să fie coleg de primară cu Brâncuși! Deci, alt neadevăr!
3. Fără să existe ca rânduri în
scrisoarea originală a lui Liviu Popp, Revista As mai adaugă niște paragrafe
imaginare. Neapărat cu comuniști! Păi vreți să nu fie revista în pas cu isteria
anticomunistă de azi?
Era
foarte supărat de câte ori îmi vorbea despre Brâncuși, spunându-mi așa: Am
citit multe cărți primite din țară despre Brâncuși. Uite, d-le, cum au schimbat
comuniștii numele operelor lui Brâncuși, din parcul de la Târgu Jiu!
Păi dacă s-ar fi citit cărțile
despre Brâncuși, și-ar fi dat toți seama că nimeni n-a schimbat numele operelor
lui Brâncuși. Și că fiecare brâncușiolog care s-a ocupat de operele și viața
lui Brâncuși, fie comunist vechi sau vopsit ca astăzi, fie capitalist vechi sau
ciocoi nou ca acum, are propria lui variantă! Așa cum și Matei Stoicoiu ignorând documentarea, a avut
părerea lui în această scrisoare nemaipomenită și senzațională care a făcut
înconjurul lumii.
4. Mai zice revista Formula AS: Dornic să-l întâlnesc pe marele artist, am
reușit să vin în Târgu Jiu să-l cunosc. A fost un moment memorabil, dar eu am
rămas entuziasmat mai ales de felul în care și-a prezentat lucrările, mi-a spus
chiar și numele monumentelor pe care trebuia să le facă în memoria eroilor
români.
Brâncuși a ajuns la formula unui
ansamblu sculptural pe parcurs și a avut diverse variante de nume pentru
operele sale chiar de la bun început!
Marea parte a variantelor de nume
vehiculate pentru componentele ansamblului provin din fazele de proiectare,
aprobare, strângere de fonduri, asigurarea amplasamentelor pe Calea Eroilor,
despăgubirile de terenuri de pe axul principal, retrasare de străzi etc.
V. G. Paleolog, cunoscut biograf al
sculptorului, atât în timpul regelui cât și după a doua conflagrație mondială,
spune că la începutul începutului, și Brâncuși și comitetul nu intenționau să
ridice decât un singur monument. În ședința hotărâtoare a comitetului, cu o
voce blândă și în contrast cu ieșirea lui violentă (care uluise comitetul),
Brâncuși spune, după ce desfășoară o fotografie: Am hotărât la Paris ca monumentul să fie o coloană fără sfârșit. Iat-o!
Ochii celor prezenți privesc uimiți fotografia care pentru ei nu reprezenta
decât un stâlp țărănesc. Brâncuși n-a știut de la bun început nici câți
bani se vor strânge și nici câte piese va construi din ansamblul care se prefigura pe parcurs ce lucra la coloană.
Sanda Tătărăscu, în memoriile ei spune că artistul
a construit o primă masă a tăcerii, din bolovani de râu
O așezare pe peluza
verde, lângă vilă, față în față cu un semicerc decorativ de coloane, între care
se află și un capitel de la Sarmisegetuza.
Ca urmare, Matei Stoicoiu din
scrisoarea lui Liviu Popp, n-avea cum să
spună că Brâncuși și-a prezentat
lucrările, mi-a spus chiar și numele monumentelor pe care trebuia să le facă
.
Numele și interpretarea
componentelor Ansamblului Monumental Calea Eroilor din Târgu Jiu a fost cea
mai dificilă încercare a tuturor celor care au scris despre operele lui
Brâncuși. Însuși Brâncuși le denumea în diverse feluri. Coloanei, Brâncuși îi
spunea Coloana infinită iar Aretia Tătărăscu Coloana nesfârșită, pentru ca
în final, să o predea primăriei Târgu Jiu sub numele de inventar, Coloana
recunoștinței.
Așa stând lucrurile, nici nu mai are
rost să comentăm variantele din scrisoare, printre care de tot hazul este aceea
că nu
Masa tacerii, ci Masa apostolilor neamului, iar in mijloc s-ar afla Iisus
Christos.! Iată cum dintr-un condei, apostolii lui Iisus ajunseră
apostolii neamului, adică români!
§2 Câteva denumiri ale pieselor
complexului sculptural de la Târgu Jiu
Precizăm mai întâi că pentru axa monumentelor
denumirea a rămas cea propusă de Brâncuși Calea Eroilor și întărită de
oficialitățile orașului la 12 nov. 1937, prin decizia cu nr. 151.
MASA ROTUNDĂ.
Masa
rotundă, după modelul mesei rotunde țărănești, este denumită așa în actele
oficiale din 1937-38, iar V. G. Paleolog afirmă că denumirea ar fi aparținut
lui Brâncuși care a înlocuit-o mai târziu in diverse feluri: Masa flămânzilor de spirit, Masa omeniei (sau Masa
pentru primiri cu omenie), Masa
pomenirii și in cele din urmă Masa
tăcerii.
Alte variante ale diverșilor
biografi, autori de monografii sau de studii: Masa familiei, Masa cinei
nupțiale, Masa cinei cea de taină,
Masa apostolilor, Masa dacică, Masa căpitanilor, Masa de
piatră și cele 12 scaune.
ALEEA SCAUNELOR
Sau Aleea din grădina publică. Sunt denumiri date de localnici în 1938
și care au rămas și azi. Băncile, n-au denumire.
POARTA SĂRUTULUI!
Poarta sărutului sau Monumentul sărutului au fost
nume date de Brâncuși, folosind la monument tema sărutului, temă care o găsim
și la alte piese din atelierul său. Portal l-au numit constructorii, Portal
de piatră și Portalul din gradina publică au fost denumiri oficiale când au
fost donate primăriei, iar diverși brâncușiologi i-au zis Poarta eroilor,
Poarta, Arc de triumf, Poartă de triumf.
COLOANA RECUNOȘTINȚEI FĂRĂ SFÂRȘIT
Denumire dată de târgujieni, de
lucrătorii care au participat la construcție și de unii cercetători. A fost
numită de Brâncuși Coloana fără Sfârșit, apoi numită tot de Brâncuși Coloana
Infinită.
Alte variante: Monumentul recunoștinței,
Coloana recunoștinței, Monumentul păcii, Monumentul
Eroilor, Coloana Eroilor, Turnul eroilor.
Variante nelegate de tema eroilor: Coloana
infinitului, Coloana fără sfârșit, Columna infinită, Columna
dorului
§3 Interpretări ale componentelor complexului sculptural de
la Târgu Jiu
Pe cât de diverse sunt denumirile
încă în număr înzecit sunt interpretările. Așa cum am mai precizat, fiecare are
dreptul de a medita operele lui Brâncuși după cum îl taie capul. Am putea spune
deci că numărul interpretărilor crește spre
infinit.
Și cu cât sunt mai multe
interpretări cu atât mai valoroasă este opera iar oltenii în materie de
imaginație sunt de neîntrecut!
Liberalii au văzut în coloană nu
recunoștința lui Brâncuși față de eroii neamului ci recunoștința față de primul
ministru liberal de atunci, Gheorghe Tătărăscu, care a avut un rol extrem de
important în realizarea ansamblului și a configurației străzilor pe axul
principal. Liberalii au spus că lui Tătărăscu i-ar fi dedicat Brâncuși coloana
și au numărat și piesele ei, constatând că au exact același număr câte litere
are numele lui Gheorghe Tătărăscu.
Ca în gâlceava politică de astăzi,
unor țărăniști nu le-a plăcut interpretarea liberalilor și au început să-și
bată joc de ei spunând că au pus în mijlocul târgului de vite al orașului P...la lui Tătărăscu. Răspândindu-se
vorba în oraș, cu amărăciune, Brâcuși ar fi zis: V-am lăsat săraci și proști și vă găsesc și mai săraci și mai proști!
Interpretări care tratează, pe
componente sau unitar, întreg Ansamblul Monumental Calea Eroilor de la Târgu-Jiu
sunt fel și chip iar numărul lor pare că nu se mai termină. Și nici nu se va
sfârși numărul vreodată având în vedere măreața operă brâncușiană!
Să vedem totuși în final, spre
exemplificare, un extras (fără notele de subsol și trimiterile la surse) dintr-un studiu privind simbolistica celei
mai importante piese a ansamblului, Coloana recunoștinței fără sfârșit. În
interpretarea dr. ing. Sorin Lory Buliga, șeful Centrului de Cultură și Artă Constantin Brâncuși, studiu care a
apărut în Curierul primăriei, nr.
3(46) din 25 martie 2004, publicație a
Primăriei Municipiului Târgu Jiu.
Simbolismul Coloanei Infinitului
Coroborând interpretarea acestui simbol arhaic din spațiul românesc cu
unele din aforismele și textele lui Brâncuși (care dovedesc faptul că artistul
cunoștea simbolismul polivalent al Coloanei Infinitului în toată profunzimea
și coerența sa), am ajuns la concluzia că această coloană este în esență o
reprezentare a Divinității, sub aspectul ei creator. Voi prezenta în continuare
câteva din rezultatele legate de această temă și de asemenea textele
brâncușiene corelate.
1. Coloana ca Scară la cer:
Hai să-i zicem o Scară la cer - aforism spus de Brâncuși chiar în fața
Coloanei.
2. Coloana ca Axă a Lumii:
am vrut să dăruiesc osia spirituală
3. Coloana ca Centrul Lumii:
într-o zi și Stâlpul meu va prinde în jurul lui hora lumilor din cosmos.
4. Coloana ca Lanț al lumilor
(care se poate deduce și din aforismul precedent): Oare ritmul său lăuntric,
din clepsidră în clepsidră, nu înfățișează oare și nenumăratele pulsații ale
universurilor, care necontenit explodează și se contractă?. (T. Paleolog)
5. Coloana ca Stâlp de lumină sau Stâlp de foc: Mi-am lăsat
sculpturile să se joace cu cerul și cu oamenii, dovedind lumii că este cu
putință o sculptură a focului.
Acesta este mesajul Stâlpului meu, străjuit de Masă și de Poartă
Să
arzi ca o flacără
Să te prefaci în fulger legând cerul cu pământul. (T.
Paleolog)
6. Coloana ca o reprezentare a
Divinității sau Absolutului: Du-te. Îmbrățișează-l cu palmele mâinilor
deschise. Apoi, înălțându-ți ochii, privește-l și vei cunoaște în adevăr sinea
cerului.
Realitatea pe care Stâlpul - laolaltă cu celelalte două semne de piatră
ale mele - o întrupează este avântul, conștiința nunții ce o sărbătorim cu
nesfârșitul univers, dorul ce-i însuflețește pe eroi spre absolut. (T.
Paleolog)
Tot în favoarea interpretării Coloanei drept epifanie uranică,
reproducem aici, în premieră, un aforism al lui Brâncuși, semnificativ în acest
sens. Astfel, în perioada în care artistul se frământa pentru a hotărî locul de
amplasare a Coloanei (probabil în vara lui 1937), preotul V. Brâncuși din
Peștișani, care îi era și unchi, l-a mustrat pe acesta că în loc să se
gândească cum să-și ajute familia care este gata să ajungă pe drumuri, el se
preocupă de probleme abstracte care nu puteau fi de folos cuiva. Întrebat de
acesta ce vrea să facă acolo, sculptorul a răspuns în felul său caracteristic:
Unchiule, eu vreau să fac aici ce slujești dumneata. Dar este de înțeles că
preotul numai lui Dumnezeu îi poate sluji.
Interpretarea Coloanei Infinitului ca reprezentare a unei teofanii
poate explica și amplasarea acesteia după biserică, adică separat de restul
ansamblului sculptural. Un motiv este acela că revelația lui Dumnezeu are loc
după descoperirea credinței de către om, credință întruchipată aici de biserica
Sf. Apostoli.
Un alt temei îl constituie faptul că biserica are la bază un sacrificiu
- care amintește într-un fel de sacrificiul eroilor gorjeni - și anume acela al
lui Iisus Hristos pentru mântuirea oamenilor. De aceea partea de căpetenie a
cultului creștin, care este liturghia, constă în esență din aducerea lui
Dumnezeu ca sacrificiu de împăcare, însuși Trupul și Sângele lui Hristos, simbolizat
de pâine și vin. Acest trup simbolic se dă credincioșilor ca împărtășanie
pentru a se întări cu puterea Dumnezeiască ce există în ele, spre viața și
fericirea veșnică.
Ținând cont de faptul că biserica îl simbolizează în primul rând pe
Iisus Hristos, care declara că Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu
vine la Tatăl Meu decât prin Mine (Ioan, 14, 6), se poate înțelege de aici că
doar trecând prin biserică (adică Hristos) se poate avea cu adevărat revelația
semnificației Coloanei Infinitului (ca reprezentare a Divinității).
Dar, așa cum am arătat și cu o altă ocazie, Calea Sufletelor Eroilor
reprezintă de asemenea și un drum simbolic de reîntoarcere a eroilor gorjeni -
prin jertfa lor de sine pentru țară și credință - la Dumnezeu. Iar într-un sens
mai larg, această reîntoarcere evolutivă - deci cu sens pozitiv, de recuperare
- este o cale eroică pentru orice om care simte imperios nevoia de a-și
întâlni Creatorul.
§4 Concluzii
Aidoma interpretărilor operelor lui
Brâncuși, concluziile trebuie să le tragă singuri cititorii.
Ei trebuie să discernă dacă acel
e-mail lui Liviu Popp a vrut să fie doar o simplă mână de ajutor dată românilor
dezinteresat, dacă a fost o diversiune de discreditare a ansamblului sculptural
de la Târgu Jiu sau s-a vrut de la bun început a fi un virulent mesaj
anticomunist, venit din partea unuia care a fost nevoit să plece în occident.
Partea cea mai proastă a fost că
tocmai acest mesaj anticomunist a prins la public. El a fost amplificat iar
unele din reviste sau posturi de televiziune, în loc să elucideze cazul, au
pornit o campanie furibundă care să facă praf imaginea României, făcând plăcere
patronilor și acoperind interesele lor de ciocoi de presă porniți mereu în a
susține o parte sau alta a spectrului politic.
Nu s-a făcut altceva decât să se mai adauge la
hărmălaia generală de astăzi încă o goarnă. Un singur forum, România-Franța,
și-a exprimat îndoiala asupra afirmațiilor gratuite conținute în e-mail
solicitând mediile intelectuale să-și spună cuvântul.
Cât despre Liviu Popp, presupus ca
primul care a transmis acel e-mail Adevărul
despre operele lui Brâncuși nu se
mai poate scrie nimic. Aflăm de pe Internet că In seara de 28 Septembrie 2008 s-a stins din viata dupa o scurta dar
grea suferinta in lupta cu cancerul Dan Liviu Popp, bine cunoscut si indragit
membru al Asociatiei Culturale Romano
Canadiene din Calgary. Nascut in Bucuresti la 10 Aprilie 1941, crescut si
educat in Bucuresti, a absolvit in 1968 Facultatea de Inginerie Geologica de la
IPGG Bucuresti. S-a stabilit la Calgary in 1984 la chemarea fratelui sau Stefan
Popp inginer geolog. A trait si muncit in Canada, patria sa adoptiva, timp de
24 ani intotdeauna in Calgary, unde a fost iubit si apreciat mult de colegi si
prieteni. Să-i fie țărâna ușoară! Poate a vrut să facă un bine țării dar
uite că a ieșit prost!
Revine ca misiune de suflet a
tuturor celor care au transmis acel e-mail - și care a făcut mai mult rău decât
bine - să transmită mai departe, fiecare prin mijloacele lui, acest succint
studiu al unui atât de nefericit caz.
Pentru că dacă ar mai trăi Brâncuși
astăzi, ar exclama iar cu amărăciune:
Ați fost proști pe vremea
comunismului dar după ce voi înșivă ziceți că l-ați distrus, vă găsesc acum și
mai proști și mai comuniști!
Prof.
Nicolae N. Tomoniu
Agenția de știri Intermundus Media
Tismana, 30 ianuarie 2009
Articol scris pentru publicațiile ARP - Asociația
Română pentru Patrimoniu
Site www.tomoniu.ro
©
Copyright Fundația Tismana 2006
Aici situl Cu noi găsiți orice!
Conversați cuminți aici: pareri@tomoniu.ro